čtvrtek 15. srpna 2013

Foursquare - vyprávím světu, kde zrovna jsem

English version here: http://www.vincencova.blogspot.cz/2013/08/foursquare-so-people-know-where-i-am.html

Foursquare je geolokační sociální síť, to znamená, že zde sdílíme polohu, na které se zrovna nacházíme. Na tomto místě uděláme takzv. check in. Může to být na zastávce, ve škole, muzeu, parku, kavárně nebo restauraci …někteří hardcore uživatelé mají jako check in místo svůj domov. Uživatel, který se na určitém místě v posledních 60ti dnech začekuje nejvíckrát se stává mayorem (- virtuálním starostou).V České republice je 37 000 účtů z toho 12 000 aktivních.link Na foursquare má uživatel přátele, funguje to zhruba jako facebook, svoje přátele si uživatel musí schválit. Následně spolu přátelé mohou soutěžit např. kdo se na určitých místech víckrát začekuje nebo kdo získá víc virtuálních odznáčků.

K popisu toho, co dělá foursquare tak zábavným, cituji diplomovou práci Pavla Bláhy na téma Potenciál gelolokačních sociálních sítí dostupnou zde

To čím udržuje Foursquare své uživatele stále aktivní je využití gamifikačních prvků, které způsobují uvolňování dopaminu do nervového systému člověka. Způsobuje vznik příjemných pocitů, radosti a určitého uspokojení. Foursquare kombinuje fyzické a virtuální světy v reálném čase (Himler, 2012).

Check-in
Jedná se o ohlášení polohy v místě, kde se uživatel nachází pomocí aplikace v mobilním telefonu či tabletu s GPS a datovým tarifem. Mnohé firmy označují své provozovny speciálními samolepkami, které informují uživatele Foursquare, že v daném místě naleznou odměnu, tzv. Special.

Body
Za každý checkin získá uživatel určitý počet bodů, který se mu kumuluje do tabulky. Body lze získat pouze jednou za 24 hodin a jejich výše je závislá na místě ohlášení a na počtu předešlých návštěv.

Odznáčky
Virtuální odznáčky patří mezi silnou motivační složku pro uživatele této geolokační sociální sítě. V současné době je možné získat kolem 279 odznaků, ovšem tento počet se neustále mění z důvodu uplynutí marketingových kampaní nebo start nových.



Další funkcí jsou hodnocení a recenze míst. Jste třeba ve městě, kde to neznáte a máte hlad a 4squre Vám vyhledá ty nejbližší restaurace a podle recenzí se lehčeji rozhodnete, do které jít.

Určité podniky nabízí tzv. ”Specials”. To jsou výhody pro uživatele Foursquare, může to být 10 % sleva z nákupu nebo ke kávě dezert zdarma.

Někde se ovšem může stát fail jako v případě firmy Baťa, která nabízí za první check-in v její prodejně na Václavském náměstí. Tak jsem se pro něho vydala, udělala check-in a jdu za paní prodavačkou (vyskočilo mi oznámení, že mám kontaktovat personál). A ta mi říká: “Já vůbec nevím, co to je asi nějaká blbost.Jako ale nejste první, kdo s tím přišel, ale jako nic to neznamená” #aha

Pro mě osobně je to super nástroj. A zábava. Je tam sbírání odznáčků, to je jako sbírání pokémonů”Pochytej je všechny “. Taky to důkladně to dokumentuje každý den v životě a hlavně to pomáhá zůstat v kontaktu s lidmi, od kterých jsme geograficky velmi vzdáleni. Jednou se jsem mluvila s kamarádem z Olomouce. “Byla jsem ve dvou kavárnách, moc se mi líbily ” On:”Jak se jmenovaly?” Já:”Nevím, podívám se na 4square...Jo jmenovali se tak a tak” (Zase tak skvělé nebyly, abych jim zde dělala reklamu.) Občas tahle sociální síť může být opravdu užitečná:

Jednou jsem udělala check in na Hlavním nádraží a vyskočilo mi oznámení: “První společný check in s přítelem XY”. Což znamenalo, že on se na tam byl též ani jsem to netušila.

4square vás může někdy i zachránit. Kamarádce v Německu se stala nepříjemná situace. Jela autobusem na výlet, u dálnice se zastavila u Mekáče a zapomněla tam peněženku. Co teď? Takových Mekáčů jsou tam mraky. A v tom jeden kamarád zavolal. “To je v pohodě, já jsem se začekoval”. Byla tam adresa a zijistit telefonní číslo nebyl problém. Happy end.

Taky to nahrazuje smsky typu: “Kde jsi?” Příklady:

“Budem v nějaké hospodě, podívej se, kde se začekujeme”

“Pojedu za Tebou metrem, podívej se, jak se čekuju na zastávkách a poznáš kdy asi k tobě dojdu ”

“Podívej se, až se začekuju na nádraží ve svém městě, poznáš, že jsem dobře dojela”

Zatím tady nejsou reklamy, firma příliš nevydělává, ale to se má brzy změnit. Dovedu si představit, že firma má o uživatelích a jejich chování neskutečně moc informací. Může to být tak, že přijedu do nového města a často se čekuju v kavárnách a v obchodech s oblečením adidas. Na co mi asi přijde reklama?

A abych ukázala tuto sociální síť z více různých úhlů. Na následujících řádcích najdete názor Honzy, který se profesně zabývá internetovou bezpečností. O tom, proč by si 4square nikdy nezaložil.

Foursquare bych si nezaložil ze stejného důvodu jako účet na jakékoli jiné sociální síti - nechci sdílet s populací celého světa, co se mi honí hlavou, kde se zrovna nacházím ani co právě dělám - můžeš namítnout, že u většiny SN je možné nastavit určitou 'míru soukromí' (tedy kdo má mít k daným datům přístup), nicméně ve chvíli, kdy je člověk jednou pošle do sítě, přestává mít nad jejich šířením kontrolu - domněnka, že při nastavení nějakého obsahu jako dostupného pouze pro určitou skupinu uživatelů se k němu nemůže dostat nikdo nepovolaný, je zcela mylná. Pro ilustraci tohoto tvrzení může sloužit například současná aféra okolo projektu PRISM, nicméně příkladů je mnoho - blogy společností zabývajících se informační bezpečností informují o nových krádežích dat ze sociálních sítí poměrně pravidelně.

V čem je FS nebezpečný? Ponechme stranou, že každá další informace, kterou o sobě pošlu do sítě může potenciálnímu oponentovi (pro absenci lepšího označení) umožnit přesnější sestavení určitého mého profilu, který je možno dále využít - uvedené se vztahuje k odesílání dat na síť obecně - pro FS je specifické, že onen potenciální oponent získává informaci o mojí poloze v reálném čase. Takové znalosti se dá využít mnoha způsoby, například vloupání se do bytu v době, kdy nikdo není doma, nebo pro stalking.

Co si lidé často neuvědomují - a opět se to týká sociálních sítí obecně, resp. celého internetu - je, že data jednou na síť umístěná už nemusí být možné zcela smazat. Internet každou vteřinu prochází množství automatických programů zajišťujících indexaci stránek do databází vyhledávacích enginů, tvorbu kopií dat pro webové archivy, apod. K datům, která se po umístění na síť rozhodneme smazat tak již v danou chvíli může existovat kopie, o jejíž existenci nevíme a jejíž likvidaci nemáme možnost zajistit. V případě sociálních sítí navíc veškerými odeslanými daty disponuje soukromý subjekt (tento problém ponechme stranou), který danou SN provozuje a jeho ujištění, že "účet byl smazán", nebo že "data byla odstraněna" není možné nijak ověřit... Navíc se většinou v podmínkách užívání netají tím, že i po 'smazání' účtu si určitá data "z technických důvodů" ponechá. Jde dost možná o moji přehnanou profesionální paranoiu, ale má důvěra v tyto subjekty rozhodně nedosahuje úrovně, na níž bych jim chtěl dobrovolně svěřovat své myšlenky, činnosti, nebo aktuální pozici...




A pro ty, co dočetli až sem, tu mám za odměnu pěknou reklamu

Žádné komentáře :

Okomentovat