sobota 13. dubna 2013

Informace z #CZTwitter 1

Jak jsem slíbila, píšu podrobný report z konference #CZTwitter, pro ty co tam nebyli, ale stejně chtěli nasát všechnu možnou knowledge, co jde . Jedná se první část, na konferenci vystoupilo 15 řečníků, takže dát vše do jednoho příspěvku by bylo „too much too handle“ pro vás i pro mě. Pokud autor zveřejnil svoji prezentaci na netu, dávám sem link.

Předem bych Vás chtěla varovat, že existují otázky, na které na celé konferenci nebylo odpovězeno :
Jaká jsou specifika českého twittru? Jak je na tom v globálním měřítku?
Jak je možné, že na rozdíl od jiných zemí př. USA, Brazílie si tato sociální síť
nepodmanila většinu internetové populace?
Budou lidé na bitter masivně přecházet?
Která celebrita umí s twittrem pracovat (vyjma Justina Biebra)? Existuje nějaká česká?
Jak vyřešit překládatelský oříšek Followers/Following česky Sledující/Sledující?

Josef Šlerka
Český Twitter pod lupou

Ředitel agentury Ataxo interactive. Vedoucí oboru Nových médií v Praze.

Úvodní prezentace byla velmi vydatná, co se týče zajímavých dat. První čísílko je existence 162 927 twitter účtů na území Československa. Jak se k tomuto číslu došlo, je velmi složitý proces, který si případní zájemci musí nastudovat sami #lenost. Co ovšem na konferenci řešeno nebylo a co mi osobně pan Šlerka ochotně zatweetoval, je, že není sledováno, kolik z těchto účtů patří osobám a kolik účtů je firemních. Já osobně bych tipla, že je to 2:1, ale fakt těžko říct.
- Jenom v Praze je cca 19 500 účtů, což je zhruba o 5 000 méně než na celém Slovensku
- Počet uživatelských účtů na Twitteru přibývá konstantní rychlostí
- Profil mají uživatelé vyplněný: anglicky 26 239, česky 15 797, slovensky 6 917, vůbec ne 88 214
- 9O % CZ + SK uživatelů má méně než 92 followerů, 95% pak méně než 221
- Uživatelé twittru pocházejí většinou z města (já jsem z vesnice, ale mám městskou duši, tak asi jo)
- Komunita fanoušků a fanynek Justina Biebera je i u nás velmi silná. Do měření českého twittru se nepočítají hashtagy s Bieberovskou tématikou, jinak by mezi top hashtagy nebylo nic jinýho. Není divu, když v průměru 160 z každých 1000 účtů nějakým způsobem deklaruje lásku k Justinovi Biebrovi. O čem se klábosí na českém a slovenském twittru najdete zde Doporučuju.
Celá prezentace zde

Pavel Ungr
Jak získat prvních 1 000 followerů a neztratit je

Senior SEO konzultant a lektor v H1.cz

Prezentace by se dala shrnout šesti slovy: Být unikátní a dávat zpětnou vazbu.
Mám jeho výstupu pouze minimum poznámek, bohužel si už nepamatuju, jestli to bylo tím, že jsem tak bedlivě poslouchala, že jsem si nestíhala zapisovat nebo jsem nepovažovala příliš mnoho věcí za hodno si napsat Kdyžtak můžete zkusit najít něco víc zde
BTW: Taktiku followujte, koho můžete a čekejte, zda Vás followujou zpátky, pak po čase všechny unfollowujte, nezmiňoval.

Daniel Dočekal
Ten jiný Twitter,který neznáte

Zakladatel internetového magazínu Svět Namodro. Má svůj blog pooh.cz, píše např. pro Lupa.cz.

Pan Dočekal se zabýval historií Twittru na českém území a zkusil též predikovat jeho budoucnost – s tím, že pokud bude twitter růst stejným tempem jako roste teď, v roce 2029 budeme mít 10 milionů účtů. Rovněž mluvil o Justinu Bieberovi. Když je to taková ikona, tak jsem se po konferenci rozhodla taky Justina folllowovat, ať vím, jak to chlapec dělá, že tak válí. Další zajímavé poznatky:
- Cca 2 % příchodů na firemní weby z twittru. Je to málo, ale je to dáno charakterem této sociální sítě. Většina lidí má Twitter ve smartphonu a tady lidi nejsou ochotni jednoduše kliknout na link.
- Káva ve Starbucks chutná lépe, pokud si ji před vypitím vyfotíte na instagram.
- Co Tě nezabije, to Tě nasere. Prezentace zde

Ján Simkanič
Když světu stáčí 140 znaků

Předseda výkonné rady SPIR, výkonný ředitel Internet Info.

Tato prezentace by snad jedna z nejkreativnějších prezentací, kterou jsem kdy viděla. A to neříkám jen proto, že jsem emociálně zainteresovaná (nebýt tohoto hodného pána na #CZtwitter se nepodívám). Byla celá vytvořená z tweetů. Je dostupná na internetu na tady
Za nejzajímavější poznatek prezentace považuji to, že „Skončila éra, nikoliv potřeba jednoho zdroje. Zásah jednoho média je nahrazován agregací mnoha zdrojů.“ A v tom je jedna z velkých výhod twitrru. Člověk sám si udělá směsku toho, co chce sledovat a o čem chce být informován. A má to všechno pěkně na jednom místě a aktualizováno v reálném čase. A navíc na facebooku jsou většinou zprávy předvybírány rodinou či známými a na twittru je to více již přímo od novinářů.

Jindřich Šídlo
Od 140 znaků ke 140 řádkům a zase zpátky

Hlavní analytik Hospodářských novin.

Protože přišel jako zástupce papírových novin, tak přišel bez elektronické PPT prezentace. Ale podle mě tento argument nevychytal, měl si udělat prezentaci z papírů . Velmi zajímavým způsobem popisoval rozdíl mezi sociálními sítěmi facebook a twitter: „Měl jsem problém, nemohl jsem vypnout počítač, napsal jsem to na facebook i na twitter. Na facebooku jsem dostal 50 komentářů o tom, jak jsem blbej, na twittru taky, ale tam mi 4 lidi i poradili. “
- Nejkvalitnější zdroj pro informace dneska je The Guardian.
- V Ekonomii připravuje tým Echo, jehož funkce bude neustále monitorovat a starat se o sociální sítě v Economii (my dream job)
- Twitter bude hrát roli inspirační a exhibiční
- Novinář, který není schopný shrnout problém do 140 znaků, nezvládne to ani do 140 řádků.

Michal Ischia
Zaslouží si Twitter respekt médií?

Koordinátor digitálních médií a stará se o týdeník Respekt a měsíčník Bel Mondo

Na začátku byl příběh o tom, jak obyčejný Michal k práci sociálního koordinátora přišel, když místo budoucího počtu followerů které získá, nabídl jen svou snahu nějaké získat. Respekt je s téměř 15 000 folowery nejúspěšnějším časopisem na twittru. A tajemství je údajně v tom, že
- Reaguje. Chápe, že je sociální sítě jsou dialog. A tak k tomu přistupují.
- Diskutuje. Pokud nějaký čtenář položí dotaz, neměl by skončit v černé díře nezájmu.
- Okamžitě reaguje. Internet je o rychlosti a kdo přijde s něčím chvíli pozdě, už nemusí chodit vůbec.
- Mluví k influncrům. Ti pak mluví dál ke svým následníkům a tím šetří Respektu práci.
- Nebojí se odkazovat jinam, i když je to třeba konkurence.
- Jsou osobní. Prostě dávaj najevo, že za vším jsou lidi nikoli roboti.
Pak bylo popisováno, jak přesně pracují a jaký obsahpoustují a jak měří aktivitu na sociálních sítí. Bohužel neměří dopad všech svých aktivit na celkový profit. Já vím, že dopad sociálních sítí na business se velmi těžko měří, protože jsou o budování vztahu, o náklonosti ke značce. Ale co udělat můžou, je, když chce někdo začít předplácet časopis nebo tak, udělat kolonku: Sledujete nás na facebooku? Twittru? A prý tři média, co umí sociální média jsou Forbes Česko, Marketing a Média a Respekt. Ostudné, že Strategie chybí. Prezentace zde

Irena Zatloukalová
Porodní bolesti, které stály za to

PR manažerka ve společnosti Seznam.cz.

To je ta paní, o které bylo tweetnuto, že před dvěma lety nevěděla, co to twitter je, pak si nechala poradit od agentury a teď to přednáší. To ovšem nic nemění na tom, že přišla se zajímavým a obohacujícím tématem. Konkrétně o tom, jak řešit to, že ve firmě jsou velmi významné tweetující osobnosti, které si nenechají mluvit do toho, že co a jak tweetují. Občas totiž online úspěch těchto osobností souvisí s tím, že publikují různé zajímavé, pikantní věci, které zrovna nedělají dobré jméno firmy. Takže vznikly dva protichůdné proudy osobnosti versus externí PR. A práce Ireny Zatloukalové bylo přimět oba proudy, aby tekly stejným směrem. Výsledek: Kodex Chování Seznamáka na sociálních sítích. Link na kodex zde



Pokračování příště

Žádné komentáře :

Okomentovat